Zmartwychwstanie Olds

Tytuł:
Olds Resurrection?

Liczba słów:
646

Podsumowanie:
Wojny brandingowe między dywizjami GM doprowadziły do powstania nazwy Saturn kosztem Oldsmobile. Czy Olds może wrócić do gry? Niektórzy ludzie z pewnością mają taką nadzieję. Przeczytaj zakulisową relację z zakończenia jednej z najbardziej historycznych nazwisk amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Słowa kluczowe:
Akcesoria Oldsmobile, Cutlass, Achieva, Alero, Bravada, Rocket 88, Olds 442, Olds, Saturn, Pontiac

Treść artykułu:
W późnych latach dziewięćdziesiątych rozmowa w eleganckim bistro Auburn Hills w stanie Michigan stała się gorąca, gdy rozmowa przeszła z osobistych uprzejmości na dyskusję o zakończeniu jednej z najbardziej znanych marek w świecie motoryzacji: Oldsmobile. Ośmiu mężczyzn i jedna kobieta, zebrani razem w oddzielnym pomieszczeniu, mieli za zadanie opracować strategię wielomarkową dla General Motors, a także omówić koncepcyjne samochody, które wyjdą z desek kreślarskich zespołu projektowego i trafią na linie produkcyjne.

Nagle czerwony na twarzy, łysiejący mężczyzna w średnim wieku wstał i opuścił grupę, po czym przeszedł szybkim krokiem przez zatłoczoną restaurację i wyszedł na frontowy chodnik. Pozostała grupa była oszołomiona, ale ciszę wkrótce przerwał wiodący EVP, który ogłosił to, co wszyscy już wiedzieli: nazwa Oldsmobile zostanie porzucona, a jego miejsce w składzie GM zajmie Saturn.

Ten scenariusz jest oczywiście fikcją, ale jest reprezentatywny dla niektórych zakulisowych dżokejów, które miały miejsce przed podjęciem przez General Motors decyzji o porzuceniu czcigodnej nazwy Oldsmobile. Wykupy dealerów, zmiana modelu i ponowna ocena marki miały dominować na spotkaniach GM przez kilka lat, aż do ostatecznego sfinalizowania umowy.

W 1897 r. Firma Olds Motor Vehicle Company została założona w Lansing w stanie Michigan przez Ransoma Eli Oldsa, producenta silników benzynowych i Franka Clarka, syna małego przewoźnika powozowego. Od tego momentu, aż do momentu, gdy firma stała się częścią General Motors, aż do wydania ostatniego samochodu w 2004 roku, „Olds” reprezentował amerykańską historię motoryzacyjną jak żaden inny. To właśnie poczucie historii, nostalgii i celu spowodowało zamieszanie i udrękę, której doświadczyli ludzie dotknięci upadkiem marki.

Decyzja GM o przejściu na Saturna nie była łatwa, ale opierała się na dwóch rzeczach: sieci dealerów i potencjale marki. Największym plusem Saturna zawsze była polityka cenowa „bez targowania się, bez kłopotów”. Cena naklejki na samochodzie była ceną, jaką zapłacili konsumenci. Nie trzeba wdawać się w przeciągające się i niewygodne negocjacje przy zakupie samochodu, zamiast tego atmosfera w salonie Saturn była inna niż w branży: serdeczna, towarzyska i przyjazna. Olds dealerzy, mimo że mieli możliwość przyjęcia strategii sprzedaży Saturn, nigdy nie potrafili w pełni zastosować sposobu myślenia Saturna.

Jeśli chodzi o potencjał marki, niektórzy uważali, że Oldsmobile miał większe szanse, ponieważ Olds miał 100-letnią nazwę, a Saturn miał zaledwie 10 lat. Być może pokolenie temu byłoby prawdą, ale wraz z atakiem nowych, zagranicznych marek na rynku amerykańskim, lojalność klientów wobec Oldsa spadała już od dłuższego czasu. Odkąd Cutlass zdominował linię pod koniec lat 70. i na początku lat 80., model nie uchwycił ilości sprzedaży, jaką miał Cutlass. Rzeczywiście, gwałtowny i stały spadek sprzedaży na przestrzeni lat obnażył słabości Oldsa, podczas gdy Saturn był przez niektórych postrzegany jako mający największe szanse nie tylko na odniesienie sukcesu, ale i na rozkwit obu działów.

Czy Oldsmobile kiedykolwiek zostanie wskrzeszony? Nigdy nie mów „nigdy”, ale logistyka stojąca za sprowadzeniem Oldsa z powrotem sprawia, że taka możliwość się zdarzy. W obecnym stanie GM rozważa możliwość wycięcia dodatkowych marek, takich jak Pontiac i Buick, z których każda jest uważana za zagrożoną. Szczerze mówiąc, zmieniające się gusta i warunki rynkowe gwarantują redukcję linii samochodów, a nie ich wzrost.

Dla fanów Oldsa to wszystko smutna wiadomość. Jednak, podobnie jak emerytowany pseudonim Packard, Oldsmobile prawdopodobnie będzie żył przez pokolenie lub dłużej w postaci istniejących modeli na drogach i klubach samochodowych poświęconych nazwie Olds [są legionami]. Strata Oldsa jest zyskiem Saturna, a upadek oddziału w ostatecznym rozrachunku przynosi korzyści zarówno General Motors, jak i konsumentom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *