Zarządzanie marką – nie tylko marketing

Tytuł:
Zarządzanie marką – poza marketingiem

Liczba słów:
659

Podsumowanie:
W przeszłości zarządzanie marką organizacji było zwykle wyłączną domeną zespołu marketingowego organizacji. Jednak wraz z ewolucją Internetu i zapotrzebowaniem ludzi na natychmiastowe informacje, istnieje większe zapotrzebowanie na specjalistów ds. Public relations, aby bardziej bezpośrednio zaangażowali się w zarządzanie marką organizacji.

Słowa kluczowe:
public relations, monitoring mediów, analiza mediów, raportowanie

Treść artykułu:
W przeszłości zarządzanie marką organizacji zwykle były jedyną domeną zespołu marketingowego organizacji. Jednak wraz z ewolucją Internetu i zapotrzebowaniem ludzi na natychmiastowe informacje, istnieje większe zapotrzebowanie na specjalistów ds. Public relations, aby bardziej bezpośrednio zaangażowali się w zarządzanie marką organizacji.

Słownik biznesu i zarządzania definiuje markę jako: nazwę, znak lub symbol używany do identyfikacji towarów lub usług sprzedawcy (-ów) i odróżnienia ich od towarów konkurencji.

Jednak według Colina Batesa, specjalisty ds. Zarządzania marką z www.buildingbrands.com, marka oznacza znacznie więcej. „Mówiąc dokładniej”, mówi, „marka jest zbiorem wyobrażeń konsumenta”.

Zasadniczo marka to coś więcej niż tylko logo firmy; jest to wszystko, z czym ludzie mogą kojarzyć organizację, niezależnie od tego, czy jest to płatna reklama, czy artykuł znaleziony w gazecie. Tutaj zarządzanie marką staje się ważne, a specjaliści od PR muszą być czujni.

Nie wystarczy, aby specjaliści ds. Public relations po prostu przekazywali wiadomości mediom; muszą w jakiś sposób przekazać osobowość swojej organizacji.

Na przykład Google, firma, która prowadzi najbardziej znaną i najczęściej używaną wyszukiwarkę w sieci, ma bardzo charakterystyczną markę. Większość użytkowników Internetu mogłaby wizualnie zidentyfikować jego logo. Jednak wysiłki budowania marki Google na tym się nie kończą.

Firma ciężko pracowała, aby zwalczyć wątpliwości użytkowników Internetu dotyczące jakości wyników wyszukiwania w sieci. Większość wyszukiwarek głównego nurtu sprzedaje reklamy w celu zarabiania pieniędzy, a wiele osób oskarża te firmy o wypaczanie wyników wyszukiwania dla pieniędzy – dając niektórym witrynom wyższą pozycję w zamian za zakup płatnych reklam.

Jednak Google jest dobrze znany z wyraźnego podziału między wynikami wyszukiwania a działalnością reklamową. Przykładem jest separacja wizualna w witrynie Google: wyniki wyszukiwania są przeważające po lewej stronie i zajmują co najmniej 90% strony, podczas gdy reklama zajmuje bardzo mało miejsca i nie jest uciążliwa dla użytkownika. Co najważniejsze, wyniki wyszukiwania są generowane na podstawie inteligencji produktu Google i nie mają na nie wpływu reklamy zakupu.

Google wyjaśnia to jasno za każdym razem, gdy zwraca się do mediów. Kiedy rzecznik prasowy przeprowadza wywiad lub firma publikuje informację prasową na temat swojej wyszukiwarki, szybko wskazuje na podział. W rzeczywistości twierdzi, że jest częścią filozofii firmy – dlatego stał się częścią jej marki. Google jest znany ze swoich innowacji technicznych i jakości wyników wyszukiwania, a nie jako firma, której interesują tylko pieniądze.

Ponadto, aby zapewnić skuteczne komunikowanie marki organizacji w mediach, należy ją również odpowiednio zarządzać.

Jeśli marka lub persona organizacji nie są odpowiednio komunikowane, można zidentyfikować problemy poprzez analizę relacji w mediach, a zespół PR może dokonać niezbędnych korekt, aby uzyskać odpowiedni komunikat.

Śledząc kluczowe komunikaty, slogany lub modne hasła w mediach, zespół public relations może mierzyć, jak dobrze komunikuje się jego organizacja. Być może istnieją słowa stop, których zespół PR chce uniknąć, aby zapobiec nieporozumieniom i nieporozumieniom. Te również można zmierzyć.

Pokrycie w mediach można również mierzyć za pomocą innych wskaźników wydajności, takich jak sprzedaż i ceny akcji. Może to być dobry wskaźnik do pomiaru, jak dobrze marka jest postrzegana w mediach i wśród kluczowych odbiorców organizacji.

Dla większości firm marka jest tak samo ważna, jak produkty, które tworzą i świadczone przez nie usługi, i musi być odpowiednio zarządzana. Specjaliści ds. Public relations mają do odegrania kluczową rolę w kształtowaniu i utrzymaniu marki organizacji – tej odpowiedzialności nie można pozostawić wyłącznie zespołowi marketingowemu organizacji. Zespół PR jest nie tylko odpowiedzialny za komunikację marki, ale także musi być czujny poprzez analizę mediów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *