Wartość marki

Tytuł:
Wartość marki

Liczba słów:
546

Podsumowanie:
Marka produktu ma pewną wartość dla firmy. Jak wyceniamy markę i jak wpływa ona na wartość godziwą akcji zwykłych? Nie ma określonego sposobu, aby to zrobić, ponieważ marka jest warta dla jednych więcej niż dla innych.

Słowa kluczowe:
Finansowanie Inwestowanie w sieci Web Katalog Artykuł Link do przesłania Popularność

Treść artykułu:
Marka produktu ma określoną wartość dla firmy. Jak wyceniamy markę i jak wpływa ona na wartość godziwą akcji zwykłych? Nie ma określonego sposobu, aby to zrobić, ponieważ marka jest warta dla jednych więcej niż dla innych.

Marka jest wyceniana w bilansie w pozycji „Wartości niematerialne” lub „Wartość firmy”. Każda firma inaczej ceni swoją markę, ale wszyscy zgadzają się, że marka ma określoną wartość.

Jaki jest najlepszy sposób wyceny marki? Nikt nie wie na pewno. Można tylko podać jego uzasadnienie, a następnie odpowiednio ocenić markę. Tutaj zbadam możliwość wyceny marki na podstawie wartości aktywów i na podstawie wartości akcji zwykłych.

Użyjmy znanej nazwy marki. Coca Cola Company (KO) posiada jedną z najcenniejszych marek na świecie pod marką Coke. Ile to jest warte? Możemy udać się do dowolnego sklepu spożywczego w celu weryfikacji. Weź butelkę coli i butelkę typowej coli. Jaka jest różnica w cenie? Można argumentować, że różnica w cenie wynika z nazwy marki Coke. Załóżmy, że różnica w cenie wynosi 10 centów. Załóżmy, że Coke sprzedaje 1 miliard butelek coli każdego roku. Oznacza to dodatkowe 100 milionów dolarów ze względu na wartość marki Coke. Jaka jest wartość godziwa marki? Zakładając 7,5% wydajność (P / E 13,4), wartość marki Coke wynosi 1,34 miliarda USD.

Należy pamiętać, że jest to bardzo przybliżona ocena wartości marki. Po prostu zakładamy wszędzie taką samą różnicę produktu wynoszącą 10 centów. Koks sprzedaje się w prawie każdym zakątku świata, a różnica cen nie zawsze wynosi 10 centów za każdym razem. Co więcej, jak być może wiesz, jeśli Coca Cola nie sprzedaje w tym roku tak dużo Coca-Coli, wartość marki spadnie i odwrotnie. Dlatego wartość marki Coke będzie się wahać w zależności od sprzedaży produktu. Zakłócenia dostaw spowodują niższą sprzedaż. Jeśli nastąpi przerwa w dostawach, która nie ma nic wspólnego z wartością marki, wartość marki również spadnie.

Czy inwestując w akcje powinniśmy dbać o wartość marki? Tak i nie. Tak, jeśli wyceniasz firmę na podstawie wartości aktywów. Jeśli wartość marki jest istotną częścią bilansu, należy ją uwzględnić w celu wyceny całego majątku netto firmy. Jeśli akcje są sprzedawane po 10 USD za akcję, a wartość księgowa netto z uwzględnieniem wartości marki wynosi 15 USD za akcję, inwestorzy mogą zyskać, kupując akcje po 10 USD za akcję.

W przypadku naszej wersji wartości godziwej wycena marki nie jest konieczna. Dzieje się tak, ponieważ wartość godziwa akcji zwykłych jest skorelowana z zyskami generowanymi przez firmę. Jaka jest nazwa marki Enron, kiedy nie może ona przynosić zysku w tym scenariuszu? Zero. Generalnie nie powinniśmy zbytnio przejmować się wartością konkretnej marki. Jako inwestorzy staramy się tylko kupować niedowartościowane inwestycje. Zysk wypracowany przez spółkę powinniśmy porównać z ceną akcji zwykłych, a nie z wartością marki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *