Strategia jest marką

Tytuł:
Strategia jest marką

Liczba słów:
1081

Podsumowanie:
Strategia marki to tłumaczenie strategii konkurencyjnej na język składanych obietnic konsumentowi.

Słowa kluczowe:
Wizytówki, pocztówki, wizytówki

Treść artykułu:
Około 95% tego, co robią menedżerowie w konkurencyjnych firmach, to to samo dookoła. To jest dobre zarządzanie. Jeśli jesteś dyrektorem generalnym dostawcy usług komunikacji bezprzewodowej, starasz się stworzyć zaawansowaną infrastrukturę technologiczną z obiecującą przyszłością, fajne telefony dla użytkowników końcowych, inne urządzenia i akcesoria, doskonały system usług i konkurencyjne ceny. Cóż, właśnie w tym miejscu twoi konkurenci również wkładają swoje wysiłki. 5% (dawaj lub bierz), które robisz inaczej, stanowi twoją strategię. Dyrektor generalny Southwest Airlines, rewolucyjnej krajowej amerykańskiej linii lotniczej, przez większość czasu robi dokładnie to, co robią jej koledzy. Ale jej firma oferuje podróże bez biletów i podczas oczekiwania serwuje posiłki na lotnisku, a nie w samolocie.

Robienie dobrze tego, co powinno się robić – jest warunkiem koniecznym do rywalizacji. To zdecydowanie nie jest strategia. Bycie lepszym – to zasłużony wysiłek, ale też nie jest to strategia, zwłaszcza na dłuższą metę. Jak więc masz konkurować? Cóż, możesz zaoferować swoim klientom więcej niż oferuje konkurencja, za wyższą cenę, za tę samą cenę, za niższą cenę, lub – zaoferować im mniejszą wartość za niższą cenę. Wszystkie te opcje mogą dać ci przewagę, ale zwykle nie na długo.

Możesz też zaoferować coś innego niż to, co robi Twoja konkurencja. Możesz zaspokoić potrzeby, które wcześniej nie były zaspokajane przez Twoją kategorię. Na przykład Nokia tak właśnie zrobiła, decydując się na traktowanie telefonów komórkowych jako modnych akcesoriów, a później jako urządzeń rozrywkowych. Nawet takiego podejścia nie można uznać za polisę ubezpieczeniową. W świecie biznesu nie ma polis ubezpieczeniowych. Ale jeśli jest to trudne lub niemożliwe do naśladowania lub jest to coś, czego konkurencja raczej nie naśladuje – być może po prostu stworzyłeś dla siebie własny mini-monopol. Cóż, z pewnością jest to osiągnięcie, którego nie należy lekceważyć na konkurencyjnym rynku.

Więc czym tak naprawdę jest strategia? Z definicji strategia to sposób, w jaki planujesz osiągnąć swoje cele. W konkurencyjnym środowisku Twoim celem jest to, aby konsument wolał Cię od konkurencji. Dlatego strategia to tak naprawdę sposób, w jaki planujesz osiągnąć przewagę nad rywalami – w oczach konsumentów. Niemal zawsze preferencje można osiągnąć tylko poprzez zróżnicowanie, albo robiąc coś innego niż to, co robią twoi konkurenci, albo robiąc rzeczy w zdecydowanie inny sposób.

Istnieją trzy rodzaje zróżnicowań i tylko jeden z nich stanowi strategię (lub zróżnicowanie strategiczne). Przejściowe zróżnicowanie jest często osiągane poprzez działania promocyjne, takie jak duża sprzedaż. Zróżnicowanie okolicznościowe obejmuje takie rzeczy, jak historyczny monopol lub jakiś rodzaj osobistego związku między konsumentem a kimś w firmie lub dogodna lokalizacja sklepu itp. ”. Jednak zróżnicowanie, na którym chcemy się skupić, to zróżnicowanie strategiczne, które zapewnia długotrwałą przewagę przekraczającą okoliczności.

Czy różnicowanie jest absolutnie konieczne? W każdym przypadku, gdy konsument musi wybierać między opcjami – odpowiedź brzmi zdecydowanie tak. Czemu? Ponieważ konsument dokonuje wyboru między alternatywami na podstawie różnic, jakie on postrzega. Przybliż na sekundę to zdanie. Nie wpadaj w najpowszechniejszą pułapkę ze wszystkich: konsument dokonuje wyborów zgodnie ze swoim postrzeganiem różnic między alternatywami, a nie na podstawie tego, co najbardziej ceni w produkcie tego rodzaju.

Strategia konkurencyjna to zawsze jednoczesna odpowiedź na dwa pytania.
Pierwsza z nich to: w jakiej grupie konsumentów identyfikujesz potencjał zakupu swojego produktu? Przez „grupę” niekoniecznie rozumiem wspólne cechy społeczno-ekonomiczne i demograficzne, czy nawet podobieństwo osobowości lub stylu życia. Chodzi mi o to, że łączy ich pewien czynnik umożliwiający złożenie im oferty, która będzie dla nich atrakcyjniejsza niż opcje, które już posiadają, lub przynajmniej odświeżająco nowa. Drugie pytanie brzmi: co mógłbyś im zaoferować, co pomogłoby ci zrealizować ten potencjał?

Celem nie jest osiągnięcie konsensusu ani nie jest to dobre dla wszystkich. Doświadczenie nauczyło nas, że kluczem jest sprawienie, aby określona grupa konsumentów, nawet niewielka, pomyślała, że jesteś niezastąpiony. Będą działać jako motor Twojego sukcesu, nawet wśród konsumentów, którzy nie są tak zdecydowani w swoich postawach. Fani BMW nie wierzą, że Mercedes to zły samochód; po prostu nie jest to BMW. Dla nich Mercedes jest po prostu nieporównywalny z BMW. To jest h

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *