Najlepiej zachowany sekret udanego różnicowania

Tytuł:
Najlepiej zachowany sekret udanego różnicowania

Liczba słów:
994

Podsumowanie:
Mam zamiar ujawnić Ci nieoczekiwanie prosty i wspaniały sekret udane zróżnicowanie, które nie zostanie naśladowane przez twoich konkurentów, mimo że przyniesie Ci niezaprzeczalny sukces wśród konsumentów.

Słowa kluczowe:
strategia, zarządzanie, zróżnicowanie, konkurencyjność

Treść artykułu:
Twoi konkurenci nie naśladują udanego zróżnicowania, mimo że przynosi Twój niewątpliwy sukces wśród konsumentów. Wydaje się niemożliwe? Nie całkiem. Za chwilę zdradzę Ci nieoczekiwanie prosty i wspaniały sekret skutecznego różnicowania: musisz myśleć poza podstawowymi zaletami swojej kategorii produktów. Pomyśl: różnicowanie poza rdzeniem.

„Podstawowe korzyści” to korzyści, których konsument już oczekuje od produktu takiego jak Twój. To jest lista „tego, co jest ważne dla konsumenta” w Twojej kategorii produktów lub usług. „Podstawowe korzyści” to coś więcej niż podstawowe zalety produktu. Podstawowe zalety dzisiejszych telefonów komórkowych obejmują znacznie więcej niż możliwość prowadzenia rozmowy w ruchu. Wszystko, czego konsument już oczekiwał od produktu, jest zawarte w podstawowych korzyściach. To korzyści, które oferują wszyscy Twoi konkurenci, ponieważ stanowią one istotę produktu i bez nich nie da się konkurować na rynku.

To jest właśnie powód, dla którego jeśli naprawdę zainwestujesz swoje wysiłki, będziesz naprawdę błyskotliwy i dokonasz przełomu w zwiększaniu podstawowych korzyści – czy wiesz, co się stanie? Naśladują cię tak szybko, jak to możliwe. Tak się stanie. Musisz zrozumieć: w takim przypadku twoi konkurenci nie mogą pozwolić sobie na to, by cię nie naśladować. Zrobiłbyś dokładnie to samo.

Wiele firm nauczyło się tego na własnej skórze. Na przykład Volvo stworzyło swoją markę wokół głównej korzyści: bezpieczeństwa. Zrobili wszystko, co w ludzkiej mocy! Inwestowali bez ograniczeń! I udało się! Szczególnie udało im się przekonać konkurentów, że bardzo ważne jest inwestowanie w bezpieczeństwo. Dziś nikt Ci nie powie (poza kilkoma przestarzałymi marketerami), że bezpieczeństwo to wyróżnik Volvo.

Aby stworzyć zróżnicowanie, które nie będzie naśladowane, musisz pomyśleć poza podstawowymi korzyściami, które są (już lub nawet potencjalnie) uważane za ważne na Twoim rynku. Pomyśl o tym, co jest ważne dla konsumenta w innych kategoriach produktów lub usług, które możesz dostarczyć jako pierwszy (lub jeszcze lepiej: jedyny) w swoich. Działa za każdym razem. Firmy, którym udało się utrzymać swoje zróżnicowanie przez lata i nie zostały naśladowane, mimo że osiągały ogromne zyski, to te, które wprowadziły innowacje w zakresie jakości wykraczającym poza podstawowe zalety ich rynku. Im dalej spojrzysz, tym większy sukces możesz odnieść.

Na co oni czekają?

Spójrzmy na kilka przykładów różnicowania poza rdzeniem.

Firma Swatch zdecydowała się potraktować tarczę i pasek zegarka jako obszar projektowania. Co to ma wspólnego z podstawową zaletą zegarka? Dokładnie! Więc nikt ich nie naśladował. Nie całkiem.

Wódka Grey Goose to jedyna wódka produkowana we Francji. To zróżnicowanie jest tak dalekie od podstawowych korzyści branży wódki! Żaden zdrowy koneser wódki nie mógłby tego naśladować.

A co z The Body Shop? Nie ma miejsca na kolejną sieć kosmetyków, która aktywnie walczy z eksperymentami na zwierzętach, dla środowiska i potrzebujących, gdziekolwiek się znajdują. Nikt nawet nie myśli o naśladowaniu ich.

Tłum i telefon komórkowy

Czasami zróżnicowanie poza rdzeniem może ostatecznie stać się główną korzyścią. Stało się to z Nokią. Dzieje się tak, gdy zróżnicowanie nie jest tak naprawdę poza rdzeniem, ale w rzeczywistości opiera się na dogłębnej analizie kierunku, w jakim zmierza rynek, i przyszłych potrzeb konsumentów. Nokia zdobyła światowy rynek pozornie poza podstawową strategią. Podczas gdy Motorola była zajęta opracowywaniem coraz lepszych telefonów komórkowych, Nokia przewidywała, że telefony komórkowe staną się popularnym produktem. Kiedy ludzie zaczną nosić ze sobą telefon komórkowy podczas codziennych zajęć, stanie się on elementem odzieży, deklaracją mody. I tak narodził się pomysł, który pomógł zmienić Nokię w światowego lidera – pomysł na wymienne panele, które pozwalają dopasować telefon do ubrań. Wtedy nie wydawało się to główną zaletą tej kategorii. Zupełnie nie jest połączony z tym, co powinien robić telefon komórkowy.

Ale kiedy technologia większości producentów telefonów komórkowych stała się podobna, zaczęli konkurować o wzornictwo. Samsung, Sony Ericsson i tak, nawet Motorola, zaczęli bić Nokię, używając własnej broni. Jak piszę, udział Nokii w rynku jest wciąż dwukrotnie większy niż Motoroli (prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *